3.09.2010

Tarbiahlah Anak Mu Dengan Acuan Islam..

Bismillah..Alhamdulillah puji-pujian dipanjatkan bagi Allah s.w.t yang menciptakan siang dan malam tanpa ada keberatan bagiNya walaupun sedikit. Selawat dan salam buat junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w serta keluarga baginda dan para sahabat baginda..

Terlalu lama saya tidak menulis dalam blog ini disebabkan kesibukan yang tidak henti-henti untuk dikejer, pasti kesibukan tidak akan berhenti selagi kita masih diberi masa oleh yang Maha pencipta menikmati nikmat kehidupan sebagai seorang manusia. Diri kitalah yang menilai sejauh mana kita gunakan kehidupan ini agar ia dapat memberikan pulangan yang baik dihadapan pengadilan Allah s.w.t.

Begitu cepat masa berlalu meninggalkan kita, yang tua tidak akan muda kembali, yang pergi bertemu Ilahi tidak mungkin kembali lagi dan yang hidup harus bersedia untuk menerima panggilan Izrail.Semoga hidup kita dimanfaatkan sehabis baik dengan perbuatan amal soleh, anggaplah seminit itu sangat bernilai bagi yang menghargahinya. Seorang penyair ada mengatakan " Masa lalu sudah berlalu dan masa depan masih suram, sekarang adalah milikmu dan janganlah kamu sia-siakan"

Tahun 1431H/2010 harus kita rebut peluang ini dalam mendekat diri kepada Allah s.w.t untuk persediaan kita di hari kemudian. Bagi seorang yang begelar Ayah dan Ibu kewajipan yang harus ditunikannya ialah mendidik anak-anak agar menjadi anak yang soleh serta mentaati ajaran Islam dengan sebaik mungkin.

Tanggungjawab yang diamanahkan bukanlah sesuatu yang mudah untuk dipikul bagi seorang Ayah dan Ibu agar memastikan anak-anak yang lahir ke dunia mendapat dididikan dan tarbiyah yang sempurna. Panduan yang teragung lagi terbaik ialah Al-Quran al-Karim dan acuan yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. melalui hadis-hadis baginda adalah sebaik-baik panduan untuk diikuti.

Firman Allah s.w.t
"Wahai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu dan ahli keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, panjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkaNya kpd mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan."
(Ayat;At-Tahrim 6).

Masa hadapan masih tidak mampu untuk kita ramalkan tetapi kita harus mengatur strategi yang disusun atur dengan baik dalam memberikan penumpuan bagi melahirkan anak-anak kita dididik di bawah panji-panji kalimah Tahuid dan sunnah Rasulullah s.a.w . Kita mahu melahirkan kembali genarasi anak-anak yang mujahid dan mujahidah, bertaqwa, berdisiplin, berakhlak mulia, berjiwa kental, semangat yang kuat dan mempunyai daya tahan yang tinggi.

InsyaAllah anak-anak kita mampu untuk menjadi insan yang dapat menguasi kecanggihan dan teknologi yang ada pada hari ini bahkan dapat menguasai bidang-bidang yang lain untuk dimanfaatkan oleh semua manusia khususnya di tanah air kita Malaysia dan Amnya dunia.

Saya ingin kongsikan kisah Hasan Al-Basri untuk motivasi diri sebagai seorang Ayah dan Ibu. Niat yang ikhlas, semangat yang utuh dalam memberikan pentarbiyahan yang sempurna kepada anak-anak supayah genarasi akan datang dapat menjadi genarasi yang mampu megembalikan kembali kegemilangan Islam.

Peristiwa berlaku semasa di Basrah Sayidina Ali r.a telah berpeluang mendegar majlis ilmu yang disampaikanoleh seorang budak lelaki kecil.Majlis itu dipenuhi oleh orang ramai. Selepas tamat majlis itu Sayidina Ali memanggil orang muda tadi laluberkata "Wahai budak, engkau telah berkata dan engkau sungguh pandai dalam berkata-kata dan engkau seorang fasih, dan engkau menepati (kebenaran). Aku akan tanya kamu 2 soalan, yang pertama apakah tiang agama?" Jawabnya "Wara"." Sayidina Ali bertanya lagi soalan ke 2, apa dia perosak pada agama?." Jawabnya:"Tamak." Sayidina Ali seterusnya berkata." Teruskanlah wahai budak, sesungguhnya engkau adalah sebaik-baik orang yang aku lihat."

Budak kecil itu ialah Hasan Al-Basri. Budak kecil ini sampai ke peringkat ilmunya yang tinggi disebabkan pendidikan yang di laluinya di masjid, kerana kepimpinan dan ilmu itu diperolehi di masjid.

1 ulasan:

  1. Click on the video at the following link and watch Mohommad’s followers of “peaceful” islam carrying out his instructions - direct from the Quran.

    http://somalisforjesus.blogspot.com/2009/01/mansur-mohamed-sfj-martyr-of-year-2009.html

    BalasPadam