9.08.2009


Setiap ciptaan Allah SWT yang di langit dan di bumi, daratan dan lautan , dan segala isi cakrawala menunjukan kehebatan dan kebesaran kekuasaan hanya ada pada Allah.

Kejadian manusia di dunia adalah salah satu kebesaran ciptaan Allah azzawajal. Setiap makhlukNya akan  sentiasa didalam pemerhatian Allah SWT. Tidak akan terlepas daripada tanggungjawab yang telah diamanahkan olehNya. Setiap amalan manusia akan dicatit oleh malaikat, sesuai dengan perbuatan sewaktu di dunia. Perbuatan yang baik akan diberikan ganjaran pahala dan perbuatan jahat atau maksiat akan dibalas oleh Allah SWT dengan seksaan dan azab yang pedih di akhirat kelak.

Manusia tidak dapat lari daripada tanggungjawab sebagai khalifah  . Manusia di ciptakan oleh Allah SWT dari cairan air mani sehinggahlah ia menjadi makhluk yang sempurna. Kejadian manusia dalam keadaan yang baik dan elok membuktikan kekuasaan  dan kebesaranNya . Setiap penciptaanNya di langit dan di bumi semuanya itu mengandungi hikmah dan tanda-tanda kebesaran dan kekuasaanNya . Hanya untuk orang-orang yang bertakwa kepada Allah SWT yang dapat meyakini akan ciptaanNya kerana takut kemurkaan dan seksaan Allah SWT.

Firman Allah:
" Maka adakah patut kamu menyangka bahawa kami hanya menciptakan kamu(dari tiada kepada ada ) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada kami?" Maka(dengan yang demikian ) Maha Tinggilah Allah Yang menguasai seluruh alam, lagi Yang Tetap Benar, tiada Tuhan melainkan Dia, Tuhan yang mempunyai Arasy yang mulia .( Al-Mukminun115-116)


Bukti yang digambarkan oleh Allah SWT didalam Al-Quran berkaitan dengan penciptaan manusia menunjukkan akan kebesarnNya, supaya kita dapat mengambil pengajaran tentang kejadian kita di dunia. Ramai dikalangan kita yang lalai dan leka di dalam melaksanakn tanggungjawab sebagi seorang Muslim. Mengabaikan Ibadah solat dan amalan-amalan lain yang wajib dilaksanakan.


Kalau kita melihat didalam bulan Ramadhan khusunya, ramai yang masih mengabaikan ibadah Puasa, seola-ola puasa itu tidak wajib ditunaikan. Walhal ibadah puasa itu wajib dilaksanakan tanda kita menegakkan Rukun Islam. Jika kita mengabaikan ibadah puasa maknanya kita telah meruntuhkan tiang agama, maka tidak selayaknya kita begelar seorang muslim kerana kita dengan sengaja meninggalkan kewajiban yang di amanahkan untuk kita laksanakan.


Bukan sahaja puasa , bahkan ibadah solat juga ramai dikalangan kita yang meninggalkannya dengan sengaja. Pelbagai alasan di utarakan, belum terima hidayalah, seluar terkena najis, sibuk dengan kerja dan pelbagai lagi alasan-alasan yang tidak munasabah bagi mengelakkan untuk bersolat. Cukup malang dan doifnya Iman, Tidak gentar kah kita akan azab Allah SWT yang dasyat di akhirat kelak. Di hari perhitungan dalam keadaan kita tanpa seurat benang yang membaluti tubuh kita, panas yang terik dan di gambarkan didalam hadis Rasulullah SAW matahari sejengkal diatas kepala kita, manusia daripada Nabi Adam as sehingga umat Nabi Muhammad SAW digumpulkan untuk di hisab dihadapan Raja hari pembalasan. Segala amalan baik dan buruk manusia sewaktu di dunia akan diadili dengan seadil-adilnya oleh Allah SWT. Apa jua perbuatan yang wajib keatas orang Islam dengan sengaja meringan-ringankan perintah Allah SWT tunggulah akan janjiNya. Apatah lagi mereka-mereka yang kufur akan keterangan ayat-ayat Allah  pasti akan merasakan azab sengsara di akhirat kelak. Orang-orang yang sedemikian Allah taala telah nyatakan didalam Al-Quran azab yang selayak bagi mereka yang kufur kepadaNya.

Firman Allah SWT:
" Sesungguhnya orang-orang yang kufur kepada ayat-ayat keterangan kami, kami akan bakar mereka dalam api neraka.Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, kami gantikan dengan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasakan azab sengsara itu dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana" (Surah An-Nisa:Ayat 56)

Semoga kita tergolong dikalangan orang-orang yang bertakwa dan terlindung daripada Azab Allah SWT. Tidak ada yang berkuasa melainkan kekuasaanNya. Setiap keterangan ayat-ayat Allah SWT adalah untuk menjadi peringatan kepada kita supaya kita mendiami bumi ini dengan perbuatan amal soleh.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan