10.07.2009

Berhati-hati dan berwaspada dengan Tipu daya Iblis

Ketahuilah sesungguhnya tipu daya iblis itu sangat berbahaya kepada manusia. Iblis telah berjanji kepada Allah swt bagi menyesatkan manusia di muka bumi sehinggalah mereka yang termakan godaannya dan seterusnya menjadi pengikut ibils didalam neraka jahanam. Allah telah menghalau ibils daripada syurga setelah ia tidak mahu sujud kepada Adam kerana sifat sombong dan bongkak yang menganggap dirinya lebih baik penciptaanya daripada Nabi Adam as. Didalam al-Quran telah dijelaskan sifat ego ibilis dalam Al-A'raf , Ayat 12" Engkau ciptakan saya dari api dan Engkau ciptakan dia dari tanah". Oleh itu Allah telah memberi tempoh  dan masa penangguhan kepada  iblis sehinggalah satu masa yang ditetapkan baginya.

Sejak iblis dihalau keluar daripada syurga bermulalah permusuhan iblis kepada manusia, iblis bersumpah menghabiskan umurnya untuk merosakkan cucu anak keturunan Adam. Disebabkan itulah kita harus berwaspada terhadap tipu daya ibils la'natullah. dan Allah berfirman didalam al-Quran:

"Dan janganlah kamu mengikuti langkah-langah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu. Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat jahat dan keji, mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui" ( Al-Baqarah:168-169)

Saudara-saudaraku yang budiman, dengan janji iblis yang telah dibuat di hadapan Allah dalam menyesatkan manusia kecuali orang-orang yang Mukhlisin, iblis telah menyusun trategi yang mantap bagi mencapai keinginan dan kemahuannya supaya dapat membawa seramai mungkin manusia ke neraka jahanam. Dengan tercapai cita-citanya itu maka tidak sia-sialah apa yang selama ini yang ia inginkan. Maka iblis telah telah mempunyai anak yang telah diberikan tugas masing-masing dalam menjalankan misi penyesatan, lalu memberikan nama kepada mereka antaranya ialah Tsabr, A'war, Miswath, Dasim, dan Zaknabur kesemuanya  seramai lima tentera yang terlatih dalam mencapai impian iblis. Antara tugas-tugas yang dipikul kelima-lima anak iblis itu tidak mampu dihalang kecuali orang-orang yang ikhlas kepada Allah swt .

  1. Tsabr: tugasnya ialah membawa musibah yang diperintahkan untuk merosakkan manusia, menghampiri manusia disaat berduka cita, meratapkan kematian orang tersayang dan membuat pengakuan-pengakuan jahiliyah.
  2. A'war: Pembawa zina, menyeruh manusia melakukkan zina dan menganggap setiap perbuatan zina yang dilakukan adalah baik. tugas yang diberikan kepada A'war ini adalah tugas yang cukup ramai orang tergelincir dalam mengharungi kehidupan di dunia ini. Waspadalah kita kepada parasit ini agar kita tidak tergelincir dari godaanya.
  3. Miswath: Membawa dusta, cukup ramai disekeliling kita manusia yang termakan godaan dan tipu daya anak iblis yang bernama Miswath ini. Harus diingat  terhadap anak-anak kita yang masih kecil agar kita mendidik mereka supaya menjauhi kata-kata bohong dan dusta.
  4. Dasim.Tugasnya menyusup kedalam diri seseorang yang sedang marah. Apabila seseorang yang tidak dapat mengawal marahnya maka  ibilis inilah yang akan menguasai keseluruhan emosi kita dan akhirnya terjadilah pergaduhan, pembunuhan dan sebagainya.
  5. Zaknabur: Dia akan menjadikan pasar sebagai perangkap untuk melakukan perniagaan yang tidak adil dalam jual beli, mengurangkan timbangan, menjual barang-barang yang tidak baik dan lain-lain lagi aktiviti yang merosakkan manusia. Berhati-hatilah kita , kelak kita akan dihitung dihadapan pengadilan Allah setiap perkara yang dibuat ketika di dunia.
Memang godaan dan tipu daya ibils tidak akan berhenti walau sesaat, setiap masa tidak akan disia-siakan bagi mencapai hasrat dan cita-citanya untuk menyesatkan manusia. Jangan kita lalai dan leka daripada  kejahatan iblis, sesungguhnya iblis tidak akan memberikan kita ruang untuk duduk senang di dunia ini pasti ada sahaja jalan yang bocor akan ditembusi baginya untuk menguasai diri kita.

"Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagi kamu, maka anggaplah ia musuh kamu , kerana sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala" (Fathir: ayat 6)

Mantapkanlah iman kita kepada Allah dan sentiasa memohon perlindungan daripadaNya. Perlindungan yang kukuh dan tegap itu hanyalah dari Allah yang maha berkuasa keatas setiap makhlukNya Kebergantungan manusia dan Jin selayaknya hanya kepada Allah swt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan