10.13.2009

Nikmat Keluarga Bahagia


Imam Al Qurthubi menjelaskan dalam tafsirnya "Al Jamiu li ahkamil Quran" bahawa ada 5 unsur kehidupan yang baik(Hayatan Tayyibah) iaitu:

1.REZEKI YANG HALAL
   Ramai orang yang memperolehi yang melimpah ruah tetapi hasil diperolehi daripada jalan yang tidak halal seperti mencuri, menipu,rasuah dan lalin-lain.Walaupun kehidupan yang dibina itu dipenuhi dengan kekayaan dan kemewahan dunia,tetapi dalam jiwanya masih timbul rasa gelisah,runsing kerana hasil rezekinya itu tidak ada keberkatan di sisi Allah Taala.

Perbezaan orang yang  memperolehi yang halal pula,hasil daripada titik peluh yang ikhlas semata-mata inginkan keberkatan  Allah Taala  maka kehidupannya akan merasakan ketenangan ,kedamaian dan ketenteraman jiwa. Setiap hasil yang diperolehi di dunia ini  ,baik atau buruk akan dipersoalkan  di hadapan Pengadilan Allah kelak.

2.  QANA'AH
Qana'ah itu bermaksud mengucapkan apa yang seadanya,terutama sekali berkenaan dengan rezki dan kehidupan. Dr. Yusuf Al Qhardhawi merumuskan  makna Qanaah itu dengan kalimat :
"Redha terhadap kurniaan Allah yang tidak ada kuasa bagi manusia mengubahnya"(Musylatul Faqri wa kaifa 'ala jahal Islam)hlmn 28. Seperti yang sedia maklum manusia mempunyai sifat dan tabiat yang tidak pernah puas dengan apa yang ada. Rasulullah  S.a.w pernah bersabda : "Seandainya manusia  mempunyai 2 lembah penuh dengan emas, maka dia akan menghendaki lembah yang ke3, dan  kalau sudah ada 3 lembah maka mengkehendaki   lembah yang  keempat.  Perasaan tidak puas itu tidak akan  berakhir sehingga jasadnya dimasukkan kedalam tanah(mati)".
     Sesungguhnya manusia yang tidak mempunyai sifat Qana'ah tidak akan merasa puas dengan apa yang ada. Tetapi orang yang qanaah akan merasakan rezki yang dikurniakan oleh Allah itu  pasti akan merasa nikmat walaupun sedikit.

3.  TAUFIQ
Dalam kehidupan dunia ini, seringkali apa yang direncanakan oleh Allah kepada  hambanya sesuai dengan apa yang diharapkan oleh hambanya.Kesesuaian  itu dinamakan taufiq.Maka apabila manusi sering menemukan  pengharapan dan keinginannya tercapai dan seumpamanya,maka ia salah satu kehidupan yang baik.Ia berhubungkait dengan hidayah dan menjelmalah taufiq.

4. BAHAGIA(Sa'adah)
 Bahagia  itu sesuatu yang umum untuk difahami, Ia berhubungkait dengan ketenangan  jiwa dan rohani. Definisi bahagia adalah berbeza bagi setiap orang. Ada yang beranggapan  bahagia  lebih  kepada material dan kemewahan, tetapi hakikat yang sebenarnya  lebih kepada ketenangan yang dipandu dengan petunjuk Allah S.W.T .

5. JANNAH(Syurga)
Setiap manusia  dibolehkan untuk mengecapi kehidupan  didunia,tetapi keutamaan manusia ialah  untuk  mencapai kehidupan yang baik di akhirat kelak. Kehidupan dunia ini harus dijadikan laluan untuk menuju kehidupan yang hakiki diakhirat iaitu Syurga.

Dapat disimpulkan bahawa untuk mengecapi kehidupan yang baik didunia ini harus mengambil kelima-lima unsur yang dijelaskan  oleh Imam al Qurthubi sebagai panduan untuk merealisasikan kehidupan yang nyata.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan