3.22.2010

Baja Organik Fasa -2

Bismillah...syukur ke hadhrat Ilahi kerana dengan taufiq dan hidayahnya Yayasan Amal Malaysia Cawagan Sabah telah menjayakan program kemasyarakat di daerah Pitas,Sabah. Program Penanaman sayur Organik Fasa-2 dengan menggunakan baja Organik Kompus dapat dilaksanakan di Kg. Rokum Pitas, Sabah pada 06/02/2010 . Walaupun saya terlewat menulis berkenaan dengan aktiviti tersebut di dalam blog ini kerana disebabkan kesibukan yang tidak dapat dielakkan, walau bagaimanapun ianya terlaksana juga akhirnnya, alhamdulillah.

Aktiviti tersebut yang diketuai oleh Setiusaha Yayasan Amal M'sia Cawangan Sabah, saya sendiri selaku Pengarah Program dan sahabat-sahabat Yayasan Amal  Pitas bersama-sama penduduk Kg Rokum telah bergotong-royong dalam menjayakan aktiviti tersebut dengan jayanya.

Program Penanaman Sayur Organik Fasa -3  InsyaAllah akan diadakan pada tahun ini juga, cumanya tarikh dan masa masih belum ditentukan. Program sebegini baik untuk penduduk kampung dan masyarakat amnya disamping pendedahan tentang kebaikan Sayur Organik dan  memandangkan potensi Sayur Organik juga sangat tinggi untuk di komersilkan jika ianya diusahakan dengan bersungguh-sungguh. Ini kerana, Sayur-sayuran yang terdapat di pasar-pasar bukanlah baik untuk kesihatan manusia itu sendiri, disebabkan  sayur tersebut dihasilkan dengan menggunakan baja kimia. Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan Sayur Organik adalah bahan  semulajadi dan tidak menggunakan baja kimia yang ada pada hari ini.

Penggunaan baja kimia akan menghasilkan kualiti sayur yang tidak segar, tidak  baik untuk kesihatan tubuh badan, dan bukan itu sahaja malahan setiap organisma-organisma dalam tanah akan mati hasil daripada penggunaan baja kimia. Oleh sebab itulah Yayasan Amal M'sia Cawangn Sabah mengambil langkah yang proaktiv bagi melaksanakan aktiviti-aktiviti sebegini dalam menyedarkan masyarakat keburukan dalam penggunaan  baja kimia dan pengambilan sayur-sayuran yang menggunakan kaedah penanaman baja kimia.



Penduduk Kg Rokum Pitas, sabah bergotong-royong penyiapkan jaring  penghadang matahari.





Semoga dengan program sedemikian dapat membuka mata masyarakat kepentingan  dan manfaat yang besar didalam pengambilan sayur-sayuran yang di tanam dengan menggunakan kaedah baja Organik. Bukan itu sahaja kalau kita melihat dari sudut  kesihatan ianya juga dapat membantu kita mengurangkan resiko penyakit. Pada hari ini pelbagai penyakit yang terjadi sebilangan besarnya berpunca daripada pengambilan makanan yang tidak sihat. Bahkan dengan usaha kecil Yayasan Amal ini dapat diikuti dan di contohi oleh badan-badan NGO yang lain. InsyaAllah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan