12.05.2009

DIARI AZAM 01-Musafir ke Kuala Lumpur

Artikel ini ulangan semula

Assalamualaikum wbrt. Syukur dan puji-pujian hanya bagi Allah, yang maha pencipta seluruh cakrawala. Tiada yang mampu menandingi akan kehibatan dan kebesaran Allah yang maha agung lagi sempurna.

Alhamdullilah saya telah menjejaki lapangan terbang KLIA pada pukul 10.00am, bertarikh 08/08/2009 hari Sabtu pada 2 hari yang lepas. Penerbangan Isteri dan anak saya Azam di tunda pada jam 11.20 malam dan sampai di KLIA sekitar jam 2.00 pagi . Selepas mengambil beg saya terus menaiki teksi ke Nilai dengan harga tekit RM42.70 Subahanallah mahal juga, terpaksa juga menggunakan perkhidmatan teksi sebab tiada siapa yang mengambil saya di airport. Soal mahalnya tiket itu sudah tidak menjadi penghalang unutk membelinya. Semata-mata untuk mendapatkan kereta di Nilai, bukan kereta saya tapi kereta kawan. Sepanjang perjalanan daripada LLCT ke Nilai saya sempat bersembang kosong dengan pemandu teksi. Nama pemandu tu Ali agak berumur dalam lingkungan 50 an.

Setelah sampai di Nilai sahabat saya Raj menyerahkan kereta antik model tahun 50 an, masyaAllah rasa macam hidup di tahun 50an pula. Maklumlah free tiada kos perlu dibayar jadi jangan banyak komen. Cuma saya tidak dapat memaparkan dalam ruangan ini bentuk kereta itu sebab camera lupa bawa. Sejurus itu, saya menuju ke Bandar Baru Salak Tinggi Sepang, tempat saya menuntut Ilmu dahulu 7 tahun yang lepas, memandangkan masa yang banyak saya teringin untuk mengimbau kenagan lepas. Banyak suka dan duka yang tidak boleh dilupakan ketika itu. Tetapi tempat saya menuntut itu telah ditutup tidak silap saya 4 atau 5 tahun yang lalu, disebabkan ketiadaan pelajar dan juga kos sewa yang tinggi dan pelbagai masalah yang tidak perlu saya nyatakan di ruangan ini. Saya terus menuju ke Masjid Sultan Salahuddin dimana tempat inilah saya diberikan amanah sebagai Imam solat Maghrib ataupun Isya'. Sekadar menggantikan tempat Imam yang tidak dapat hadir maka sayalah yang kehadapan. Disamping itu, pengalaman menjadi Imam dapat dirasakan bahawa tanggungjawab dan beban sebagai Imam amat berat, jangan diambil mudah apabila menjadi imam. Bacaan yang baik dan disertakan tajwid yang betul barulah kita dibolehkan menjadi Imam. Tetapi apa yang saya dapati pada hari ini rata-rata masjid-masjid dan surau-surau di sabah khususnya tidak menitik beratkan bacaan yang betul ketika menjadi Imam solat, amat mendukacitakan jika perkara ini terus berlaku. Setiap perbuatan kita di dunia akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah. Sekadar renungan kita bersama..

Isteri dan Azam(anak) menyusul kemudian sebab kami berlainan penerbangan, Isteri dan Azam sampai di KLIA pada 2.00 pagi 9/08/2009. Rancangan awal memang satu kapal tetapi penerbangan kami sebelum ini dibatalkan disebabakan Dr pakar yang merawat Azam ada mengendalikan peperiksan ketika itu . Kalau ikutkan rancangan kami betolak ke Kuala Lumpur pada 3/08/2009, rupa-rupanya ada hikmah disebalik itu. Selang 2 hari selepas itu Azam demam dan muntah-muntah dan terpaksa dibawa ke hospital Likas untuk rawatan. Mujurlah saya dan isteri tidak jadi untuk ke KL ketika itu. Tujuan saya ke KL kali ini bersama-sama dengan isteri dan anak saya Muhammad Azam Baihaqi, berumur 2 tahun 2 bulan, ia adalah susulan daripada rawatan sebelum ini di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) . Rawatan ini, adalah kali yang ke-2 saya dan isteri membawa Azam berjumpa Dr pakar di PPUM. Sebelum ini, saya dan isteri telah datang ke KL pada 2 bulan yang lepas. Azam mengalami sakit usus besar dan perlu rawatan susulan yang berterusan selain itu juga Azam masi tidak boleh berjalan. Azam telah dikenal pasti terdapat otot yang lemah dibahagian tubuhnya. Allah maha besar, ujian yang menimpa bagaikan mutaiara yang berkelipan dalam hidup kamai, tidak menjadi satu penyesalan kepada kami walaupun sedikit. Saya dan isteri menerima dengan hati yang lapang dan menganggap ia kurniaan yang istemewa daripada Allah.

Memandangkan di Sabah tiada lagi Doktor pakar usus, terpaksalah kami membawa Azam ke Kuala Lumpur. Azam adalah anak kami yang pertama dan anak kedua kami Muhammad Yazid(Waie) berumur 1 tahun 2 bulan . Nasiblah isteri berkerja dengan kerajaan bolehlah menggunakan kelebihan yang ada. Saya berkerja sendiri tiada kelebihan seperti orang-orang yang berkerja dengan perkhidmatan awam. Walaubagaimanapun alhmdullilah rezeki Allah tidak pernah putus walaupun sedikit pemberiannya harus di syukuri.

Pada jam 1 pagi 9/08/2009 saya betolak ke KLIA untuk mengambil isteri dan Azam, memandangkan ketiban mereka dengan menggunakan pesawat Mas daripada sabah ialah jam 2.00 pagi. Setelah mereka sampai kami terus balik ke tempat penginapan di Sai Villa Hotel, keeseokan harinya kami akan bertolak ke Kuala Lumpur dengan menaiki kereta antik model Lanccer lebih kurang macam tulah bunyinya. Pagi 9/08/2009 hari ahad jam 11.00 pagi kami betolak ke Kuala Lumpur, merasakan menaiki kereta lama ini semacam seronok tanpa acon. Sebelum kami pergi ke Petaling Jaya. kawasan dimana PPUM tempat Azam menadapatkan rawatan, kami melincong ke Bandar Sanwy tempat yang biasa rakyat malaysia dan pelancong-pelancong asing kunjungi setiap hari. Tujuannya sekadar ingin melihat apa yang istemewanya tempat itu. Pada jam 1.00 tengahri kami sampai di bandar Sanwy, apa yang saya lihat persekitaran tempat tersebut memang nampak gagah dan hebat. Hotel betaraf 5 star dengan harga penginapan semalam sehingga mencecah RM1000++ masyaAllah hebat, tempat permainan air di tingkat bawah sekali dengan pelbagai permainan air , pusat membeli belah dan pelbagai pelancong daripada serata dunia yang ada disitu. Cuma yang sedihnya tidak ada unsur-unsur keIslaman didalam pengasingan lelaki dan perempuan, contohnya tempat permainan air lelaki dan perempuan bercampur. Inilah yang malang dan sedihnya, perkara-perkara seperti itu mengundang kemurkaan daripada Allah. Saya teringat kata-kata Lukaman Al-Hakim;

"Wahai anakku jika kau pergi ke majlis Ilmu yang meneybut nama Allah, jika kau orang yang berilmu ia akan memberi manfaat kepadamu, jika kau 0rang yang jahil iaakan menutupkan kejahilanmu dan sekiranya Allah menurunkan Rahmat nescaya kau akan memeperolehinya.
Dan Lukman berkata lagi

Wahai anakku jika kau pergi ke tempat yang bukan menyebut nama Allah, maka jika kau orang yang berilmu ia tidak akan mendapat faedah kepada mu, jika kau orang yang jahail ia akan menambahkan kejahilanmu dan sekiranya Allah menurunkan bala, kau tidak akan terkecuali daripadanya"

Nauzubulahi minzalik. Semoga dijauhkan daripada apa jua azab Allah kepada kita. Maka tempat-tempat sepert itu wajib kita jauhi kerana ia tidak akan mendatangkan kebaikan kepada kita. Setelah saya dan isteri menunaikan solat jamak taqdim kami terus bertolak ke PJ dan sampai sekitar jam 5.00 petang. Kami menginap di Hotel Lisa In semalam lagi sebelum esoknya ke PPUM.