12.05.2009

DIARI AZAM 04 -Ujian Makmal Azam Selama 7 jam




RESPIRONICS made in USA


Tiga hari yang lepas 2/12/09 selasa, Azam ditempatkan di bilik makmal untuk ujian "sleeping study"  selama 7 jam untuk menganalisis proses semasa tidur. Kenapa? Azam berdengkur sejak berumur kurang 1 tahun lagi.Berdengkur!!! tidak elok...saya pun tidak tahu macamana keadaan sebenarnya,tetapi mengikut kefahaman saya Oksigen terhalang untuk masuk sepenuhnya keotak dan jantung...sebab tulah  mesin ini digunakan (Respironics).Ia  membantu mengepam udara masuk kedalam berbanding   mesin oksigen biasa.Kami dah menggunakannya  hampir 3 bulan  untuk rawatan di rumah sebelum mampu memilikinya sendiri.Nak  beli? Harga  di KL  dah servay  dalam  RM4800..Harga Sabah  lagi la RM7000..mana nak cari duit banyak tu...Rezki Azam la  juga time tu ...dalam  kesempitan  ada  kemudahan. Syukurla  unit Kebajikan PPUM menyewakan kan mesin ini  sementara  saya  mendapatkannya  sendiri.Kalau ikut prosedur  kakikatangan kerajaan(isteri saya) tidak layak menyewa atau meminjam dari Unit Kebajikan kerana  ada  kemudahan(claim) dari kerajaan. Tapi nak claim kerajaan kena beli sendiri dulu..Alhamdulillah..kami  dapatlah menyewa mesin itu  dengan hanya RM100 sebulan berbanding menyewa dengan company luar Deposit 2+1 dengan  sewa bulanan RM500.00.

Selepas 3 bulan...

Dah dapat  resultnya...bagus PPUM ni, antara yang hospital   Pra-swasta yang cukup  lengkap di Malaysia  ini. Bolehla saya  syorkan  kepada sahabat-sahabat  yang mempunyai  sanak-sedara yang memerllukan rawatan yang baik.Pakar  pun ramai  kat sini.

Result Azam... tidak  banyak  perubahan   oksigennya  masih kurang ketika  tidur...Kesimpulannya  ada  2 kaedah boleh digunakan:
  1. Gunakan  mesin (Respironics) dalam jangka waktu yang panjang.


  2. Buat surgery(pembedahan) kecil dibahagian dalam hidung untuk mengeluarkan adenoit (tisu yang membengkak) yang menambahsempitkan ruang pernafasan ketika  tidur.


     Anak-anakku  Penawar  Hati

Kami baru sahaja  gembira melihat Azam kembali sihat dan  ceria menunjukkan perkembangannya walaupun agak perlahan berbanding kanak-kanak lain.  Tengok tu,adiknya waie pun  tak sabar-sabar bawa abangnya bermain bersama.. Ni  pula   nak  buat pembedahan,dalam keadaannya  yang tidak cukup  kuat saya dan isteri   berfikir perlu menangguhkan  pembedahan ini  setelah  dia  makin besar dan kuat. Lagipun saya mengambil kira  pembedahan biasanya  akan memberi 50% untuk sembuh sepenuhnya. Sebagai ibu  & bapa yang menjaga  sepenuhnya anak kami,azam  tidak akan  kuat  menahan kesakitan,melainkan  Kekuasaan Allah.Wallahua'lam itu diluar  jangkaan  kita.

Rawatan kali ini memerlukan masa yang panjang .Apa jua yang kami hadapi daripada dugaan ini kami serahkan kepada Allah . InsyaAllah usaha akan tetap diteruskan, doa pasti berterusan dan tawakal yang tinggi hanya bagi Allah rabbul 'Izzati. Sahabat-sahabat yang berkongsi sama.... Doakanlah kami...Kata orang " Berat  mata  melihat Lagi berat bahu yang memikul". Apapun   keadaannya , saya  amat bersyukur  dengan nikmat Allah yang diberikannya  pada  saya  kini. Mungkin  jalan yang  sukar ini lebih mendewasakan  saya  berbanding jalan yang mudah  tidak  ada rintangannya. Saya berpegang kepada  janji-janji Allah "Setiap  Orang yang beriman pasti akan  diuji." Inilah  ujian  kita, berbeza setiap orang ada yang diuji dengan  kesenangan, kemewahan..dan ada juga  yang duji dengan  kesusahan dan sebaliknya.  InsyaAllah ..selaku   hambanya  dunia  ini  hanya tempat kita  berenang disamping  kita beramal,berbakti  untuk Hari Yang Kekal(Akhirat).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan