11.11.2009

Baja Organik Adalah Baja Semulajadi






Alhamdullilah, pada 8.11.09 ahad baru-baru ni, saya dan sahabat saya ust Ridhuan di amanahkan oleh Yayasan Amal Malaysia Cawangan Sabah untuk mengendalikan program Amal di Kg. Rokum Pitas, Sabah. Kami hanya berdua sahaja yang akan mengendalikan program pada kali ini. Kami bertolak daripada Kota Kinabalu pukul 8.30 am dan sampai pada jam 11.30am.  Masa perjalan  kami ke Kg.Rokum Pitas memakan masa lebih kurang 3 jam, dengan keadaan jalan yang sedang dalam pembaikan melambatkan perjalan kami untuk sampai di distinasi yang dituju.


Sesampai kami di Kg.Rokum pada pukul 11.30am, kami telah disambut oleh penduduk Kg Rokum Pitas. Kegembiran yang terukir diwaja penduduk kampung meringankan lagi kepenatan kami yang sedia ada, mana tidaknya perjalan yang memakan masa 3 jam untuk sampai ke distinasi cukup letih juga dibuatnya, cum bukan saya yang memandu penat agak kurang sedikit :) . Alhamdullilah kami tidak berdua, ada 3 orang sahabat Yayasan Amal daripada pitas yang datang untuk membantu bagi melancarkan Program Membuat baja Organic.

Langkah-langkah berikut untuk menghasilkan baja Organic/Baja Kompos, yang mana apabila siap pemprosesannya akan digunakan sebagai baja sayur-sayuran, buah-buhan dan lain-lain.Bersih daripada bahan kimia kerana kita mengunakan bahan-bahan semulajadi yang ada di sekeliling kita.



Langkah Pertama


Bahan-bahan Semulajadi Seperti Rumput Hidup/kering Dan Tanah



Langkah Kedua/ Buat lubang Untuk Meletakkan Tiang kayu .





Langkah Ketiga / masukkan Tanah, Rumput lalang hidup dan Rumpu lalang Kering

Langkah Keempat/ Dipijak-pijak supaya mampat


Langkah Kelima Siap dimampatkan


Langkah Keenam /Cabut Batang kayu tadi utk memudahkan pengudaraan masuk,Elakkan air masuk kedalam.Selesai


Bergambar kenangan bersama Penduduk setelah Selesai Kerja Penghasilan Baja Organic

Hasil daripada kerjasama penduduk Kg Rokum alhamdullilah akhirnya selesai juga proses pembuatan baja organic/Kompos. Baja yang dibungkus dengan plastik tadi memerlukan tempoh masa sebulan dan selepas itu barulah plastik tersebut akan dibuka. Selepas sebulan dibungkus dengan plastik ia akan menghasilkan Baja Organic yang boleh digunakan. Kesinambungan daripada campuran tanah,rumput lalang hidup dan rumput lalang kering akan menghasilkan baja Organic yang berwarna hitam hasil daripada pembukusan dengan plastik tadi. Selain daripada rumput lalang kita juga boleh mengunakan rumput-rumput yang lain, cumanya hanya daun pokok acsia sahaja yang tidak boleh digunkan bagi menghasilkan Baja Kompos. Kepada yang ingin mencuba, cuba-cubalah kerana sangat besar nikmat kejadian yang ada dipesekitaran kita yang manusia tidak menghargainya. Semoga kita menjadi hamba-hamba yang besyukur.

SELAMAT BERAMAL



Tiada ulasan:

Catat Ulasan