11.08.2009

Kesabaran Nenek Tua Menjual Tempe

Sebut sahaja perniagaan semua akan terfikir perniagaan adalah satu aktiviti yang menarik dalam menjana pendapatan hidup dan mendatangkan keuntungkan. 9/10 datangnya daripada perniagaan, kerana perniagaan tidak sama seperti orang yang makan gaji dengan majikan.

Perniagaan adalah aktiviti yang mulia disisi agama, jika dibuat dengan jujur dan amanah dalam urusan jual beli. Perniagaan adalah bidang yang telah diceburi oleh Nabi saw ketika baginda masih muda lagi, sifat jujur dan amanah yang telah diperlihatkan oleh Nabi saw kepada kita ketika mana Siti Khadijah hartawan Quraisy ketika itu mengamanahkan kepada baginda Nabi saw untuk membawa perniagaan beliau ke bumi Syam. Dengan sifat jujur dan amanah yang telah ditonjolkan Nabi saw maka hasil perniagaan Siti Khadijiah habis terjual. Maka kita seharusnya pada hari ini mengambil pengajaran dan contoh daripada sifat Nabi saw dalam berniaga.

Jauhilah sifat bohong didalam berniaga, dan ia tidak akan mendatangkan kebaikkan sedikitpun walaupun keuntungan yang kita perolehi berlipat kali ganda. Kepada yang ingin memulakan perniagaan pasanglah niat dengan betul  sebelum memulakan apa jua perniagaan yang kita ceburi bagi mendaptkan keberkatan daripada Allah swt. Sifat jujur, amanah, tidak berputus asa, rajin dan gigih harus ada pada setiap peniaga. Jangan kita berputus asa jika  perniagaan kita jatuh atau tidak ada sambutan daripada pelangan, berusahalah memantapkan strategi perniagaan, kembangkan networking perniagaan dan bertawakal kepada Allah yang pemberi rezeki. Jatuh bangun dalam perniaga adalah asam garam yang pasti dirasai oleh semua yang berkecimpung didalam perniagaan. Jadikan ia sebagai motivasi diri agar kita tidak berhenti sekerat jalan.

Saya ingin kongsikan cerita seorang nenek tua yang menjual tempe, setiap hari nenek tua tesebut akan menjalankan aktiviti perniagaanya menjual tempe di pasar. Setiap hari tempe nenek tua akan habis dibeli oleh pelanggan-pelanggan di pasar. Satu ketika sebelum nenek tua itu mahu turun ke pasar untuk menjual tempenya, didapatinya tempe yang mahu dijual tidak masak lagi, masih dalam keadaan yang belum masak. Nenek tua itu turun juga ke pasar, didalam perjalannya nenek tua itu berulang kali melihat tempenya tetapi tempe tersebut tidak juga masak-masak. Nenek tua itu berdoa kepada Allah agar tempenya  dapat masak untuk dijual, kerana itulah sahaja hasil rezekinya setiap hari. Nenek tua itu menyerahkan kepada Allah segala kesulitan yang menimpa dirinya pada hari ini. Apabila sampai ke pasar nenek tua tersebut melihat semula tempenya namun begitu tempe itu tidak juga masak-masak. Rasa susah hati nenek tua itu semangkin tinggi mana tidaknya kalau tempenya tidak dapat dijual maka keperluan harinya seperti beras, gula dan lain-lain tidak akan dapat dibeli untuk dibawa balik kerumah.


Dalam keadaan gelisah yang amat sangat tidak semana-mana seorang ibu muda ingin mencari tempe yang tidak masak. Ibu muda itu bertanyakan kepada nenek tua itu adakah nenek menjual tempe yang tidak masak ? nenek tua itu merasa gembira kerana ada juga orang yang menginginkan tempe yang belum masak. Ibu muda itu ingin mengirimkan tempe yang belum masak itu  kepadanya anaknya yang belajar di luar negara. Sebabnya kalau tempe yang belum masak dikirimkn ke luar negara ia  memerlukan masa berhari-hari untuk sampai maka apabila tempe itu sampai ia akan masak. Tanda syukur dan gembira terukir di waja nenek tua itu kerana Allah telah memakbulkan doanya hasil daripada sifat sabar dan pengharapannya yang tinggi kepada Allah.

Pengajaran yang boleh kita perolehi daripada cerita nenek tua itu ialah sifat tawakal dan kebergantungan yang tinggi kepada Allah. Walaupun berniaga tempe sahaja nenek tua itu tidak merasakan yang menjual tempe kerja yang hina malahan ia menjadi hasil rezkinya setiap hari. Sifat sabar yang ada pada nenek tua itu harus diambil contoh kepada peniaga-peniaga yang sedang menjalankan perniagaan atau yang mahu berjinak-jinak dengan perniagaan..  selamat berniaga bagi yang ingin memulakan perniagaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan